پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 815
نویسنده : شاروم فرهنگ

بخش اول

سیستم بازارغیرواقعی

در این سیستم نرم افزار مورد استفاده معمولا نوعی سیمولاتور است. سیمولاتور یا شبیه ساز برنامه ای است که محیط مشخصی را شبیه سازی می کند. مثلا سیمولاتور های پرواز به شما امکان می دهند تا هدایت یک هواپیما را بدون آنکه واقعا هواپیمائی در کار باشد تمرین کنید. سیمولاتور بازار مثل متا تریدر و نرم افزار های مشابه امکان شبیه سازی یک بازار مالی را بوجود می آورند که اگر به منظور آموزش باشد چیز مفیدی است ولی نیازی به اینکه پولی در آن بگذارید ندارد.


البته برای استفاده از هر نرم افزار باید پولی پرداخت کرد. یا باید آنرا خرید و یا اینکه اجاره کرد. (چون ما در کشوری هستیم که شکستن قفل نرم افزار ممنوع است امکان این کار را فاکتور گرفتیم!)


ولی به هر حال سازنده یا اپراتور یک برنامه سیمولاتور از کسی نمی خواهد بر سر پول خودش با آن کشتی بگیرد!
مشکل وقتی شروع می شود که ادعا می کنند این یک بازار واقعی است و شما می توانید از آن پول دربیاورید و شما را به اشکال مختلف تشویق می کنند پول برای شرکت اپراتور آن بفرستید و با هدف پول درآوردن عملا مشغول حفظ پولی که خودتان فرستاده اید شوید و جنگی نابرابر. از آن طرف اپراتور این برنامه ها یا خود را به شکل یک کارگزار (بروکر) بازار در آورده است و یا متاسفانه در بعضی از موارد واقعا یک کارگزار است که در کنار خدمات کارگزاری به این کار هم (شبیه سازی بازار) اشتغال دارد.

سوال:چرا این شرکتها به این کار مبادرت می کنند و چگونه اینقدر پر تعداد شده اند؟

جواب: برای پاسخ به این سئوال باید اولا مکانیزم این سیستم را درک کرد و ثانیا باید دید چه کسی بر این امر نظارت دارد. سود بسیار بالای این کار را هم نباید فراموش کرد.

ابتدا بیائید طرز کار این سیستم را بررسی کنیم.

قیمت های پیشنهادی برای خرید و یا فروش در فارکس متاتریدری که برای معامله در اختیار شما قرار می دهند با استفاده از قیمت آخرین معامله انجام شده در یک بازار اسپات توسط اپراتورهای برنامه شبیه ساز به کمک این نرم افزار تولید می شوند. بر خلاف پلتفرم های بازار واقعی که در آن صف خریداران و فروشندگان بازار را می توان مشاهده کرد روی به اصطلاح پلتفرم سیستم بازارغیرواقعی شما فقط یک قیمت پیشنهادی برای خرید و یک قیمت پیشنهادی برای فروش (برای یک ارز یا یک کالا) می توانید ببینید که هر دو عملا توسط شرکتی که پلتفرم را به شما داده است به شما ارائه می شود. واضح است که وقتی شما می خرید از این شرکت خریده اید و هنگامی که می فروشید هم آنها خریدار شما هستند.

سئوال:خوب این چه ربطی به کاری که من میکنم (ترید) داره؟ (من اعتقاد دارم که میخرم یا میفروشم و سود می کنم چون  می دونم کی بخرم و کی بفروشم) کجای این کار اشکال دارد؟ من با اون قیمتی که می بینم معامله می کنم حالا بازاری پشتش باشه یا نباشه.

جواب:اکنون حداقل شما می دانید عملا با چه کسی دارید معامله می کنید. با این شرکتی که نرم افزارش پیش روی شماست. البته فقط شما نیستید که این موقعیت را دارید بلکه همه معامله گرانی که به نرم افزار این شرکت خاص وصل شده اند همین وضعیت را دارند. شما فقط یک حق انتخاب برای خرید و فروش دارید و آن شرکت به تعداد تریدرها!

یک اشکال کوچک دیگر. تنها جائی که پول چاپ می شود (به وجود می آید) ویا به صورت اسکناس کهنه از رده خارج می شود (نابود می شود) در بانک مرکزی است. اجازه بدهید اسم این حقیقت را "قانون بقا پول" بگذاریم. پولی که در این سیستم وجود دارد توسط شما تریدرها برای این شرکت فرستاده می شود. قانون بقا پول فورا حکم می کند که سود همه تریدرها (از جمله شما) ضرر آن شرکت و ضرر همه تریدرها (از جمله شما) سود آن شرکت است. پولی که شما برای این شرکت می فرستید کجا نگهداری می شود؟ نزد همان شرکت! پس سرمایه شما نزد کسی است که سودش از اصل همین سرمایه شماست. آیا این کار معقول است؟ کمی تامل کنید. چند روز از این کار دست بکشید و به این حقیقت فکر کنید.

از طرف دیگر چون آن شرکت که طرف مقابل همه ترید های شماست تنها کسی است که در این سیستم شما می توانید با او معامله کنید و هیچ کجا هم در قرارداد شما (اگر اصلا قراردادی داشته باشید) متعهد نشده اند که قیمتهائی که پیشنهاد خواهند داد قیمت های یک بازار مشخص باشد و یا از قاعده خاصی پیروی کند پس عملا طرف معامله خود را در دادن قیمت کاملا آزاد گذاشته اید. به وضوح این یک قرارداد یکطرفه و کاملا غیر عادلانه است که هیچ چیز جالبی برای شما در آن وجود ندارد. عجیب نیست که چرا آموزش و پلتفرم و فورکست و سیگنال و کمیسیون و خلاصه همه چیز را مجانی به شما می دهند.

با توجه به اینکه در یک بازار اسپرد (اختلاف بین قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش) بطور طبیعی متغیر است پس اسپرد ثابت روی اکثر قریب به اتفاق این پلتفرمها دلیل بر این امر است که این نرم افزار به این شرکت حداقل یک کنترل واضح روی قیمت داده است که همان ثابت نگه داشتن اسپرد است. سئوالی که بلافاصله مطرح می شود اینست که چه کنترل های دیگری را این نرم افزار به این شرکت می دهد؟ این سیستم برای ابد محکوم به حمل این علامت سئوال بر سر خود می باشد زیرا حتی اگر این شرکت مدعی شود که حاضر است قسمتهای دیگر نرم افزارش را به شما نشان بدهد هرگز نمی توان مطمئن بود که همه آن را به شما نشان دهند. حد اقل در مورد متا تریدر امروز می دانیم که نه تنها این نرم افزار امکان دستکاری در قیمتهای هر حساب به طور کاملا جدا از حسابهای دیگر را به صاحب آن می دهد بلکه آنها حتی می توانند چارتها و اردرها را هم دستکاری کنند و در رد و یا قبول اجرا اردر شما هم مختارند.

اما این قضیه به متا تریدر محدود نمی شود و در مورد همه پلتفرم هائی که اسپرد ثابت به شما نشان می دهند و فاقد پنجره عمق بازار که صف خریداران و فروشندگان را به شما نشان می دهد معمولا سیستم همانست. یعنی آنها تنها طرف مقابل برای همه معاملات همه تریدرها هستند و طبق قانون بقای پول سودشان در زیان تریدر است.

شما پولتان را برای همین رقیبتان می فرستید و اردرها و همه اطلاعات مربوط به تریدتان را روی نرم افزار همین شرکت قرار می دهید و محدود به خرید و فروش با همین یک شرکت هستید که در دادن قیمت و رد و یا قبول سفارشات شما هم مختار است! آن علامت سئوال ابدی بالای سرشان یعنی اینکه چه کنترل های دیگری روی قیمتها و چارتها و اردرها و ... دارند را نیز فراموش نفرمائید.

مثلا پلتفرمهائی هم وجود دارند که قابلیت وصل شدن به فارکس واقعی را دارند و از نظر تئوری می توانند اردرها را به بانکهائی که روی آن سیستم مشارکت می کنند منتقل کنند که در این صورت شما باید بتوانید اسپرد شناور واقعی بازار را روی آنها مشاهده کنید.

لازم به توضیح است که منظور از اسپرد شناور این نیست که اسپرد را کسی می تواند باز و بسته کند. طبق تعریف کلمه اسپرد به علت وجود خریداران و فروشندگان موجود در یک بازار واقعی بهترین قیمت پیشنهادی برای خرید و بهترین قیمت پیشنهادی برای فروش دائما و با سرعت متغیرند و اختلاف این دو عدد (اسپرد) هم همینطور. روی چنین پلتفرمها به عنوان مثال در مورد جفت ارز eur/usd اسپرد معمولا بین یک تا دو پیپ است و این با سرعت بسیار زیاد نوسان می کند و اغلب اوقات یک پیپ است و حتی می تواند در سیستمهائی که نیم پیپ را می توانند ارائه دهند نیم پیپ باشد.

ولی متاسفانه ما تا کنون هیچ شرکتی را که از این پلتفرمها استفاده می کنند ندیده ایم که این پلتفرم را به ابرانیان ارائه بدهد چون این شرکتها به دلیل تحریم های موجود در افتتاح حساب و نقل و انتقال وجه با ایرانیان محدودیت قانونی دارند. به همین علت به جای این کار از نوع دیگری پلتفرم استفاده می کنند که یک اسپرد ثابت (مثلا 2 و یا 3-4) پیپ را به شما نشان می دهد که این هم باز یعنی فقط یک طرف برای همه معاملات همه و کنترل روی قیمت و نقل و انتقال پول از طریق واسطه ای انجام می شود.

پس متاتریدر یا غیر متاتریدر هیچ فرقی نمی کند.
اسپرد ثابت روی پلتفرم یعنی کنترل روی قیمت و دیدن فقط یک بید و فقط یک اسک (عدم وجود پنجره عمق بازار روی پلتفرم) یعنی فقط یک طرف مقابل برای همه معاملات همه که سودش در ضرر همه است.

فقط آن شرکتهائی که از چنین نرم افزارهائی (غیر متاتریدر) استفاده می کنند کمی زرنگ تر هستند که از نوع بازاری آن استفاده نمی کنند و نرم افزار خودشان را سفارش داده اند و تیم اپراتور آنها تنها کسانی هستند که امکانات این نرم افزار را می بینند و ده ها نفر در تهران که پشت یک نرم افزار(متا تریدر) نشسته اند نمی توانند به سادگی از مکانیزم آن مطلع شوند.

البته با 70 - 80 هزار دلار که باید بالای خرید متا تریدر پول داد می شود برنامه خودتان را سفارش بدهید بنویسند ولی خوب متا تریدر را می شود حاضر و آماده خرید و پول آنرا از سود سرشار حاصل از خدمات! ارائه شده و بطور قسطی به شرکت سازنده پرداخت کرد که یک دلیل دیگر برای عمومیت این نرم افزار است.

این نرم افزار چون برای فروش ساخته شده است شرکت سازنده روی آن کار زیادی انجام داده تا آن را جداب کند و مثلا برای چارت و آنالیز امکانات خوبی دارد فقط پولتان را نباید در آن بگدارید چون بطور تخصصی برای تبدیل پول شما به ضرر شما (سود شرکتی که آنرا خریده و به شما ارائه می دهد) ساخته شده است.

البته اگر می خواهید از آن برای مشاهده چارت و تحلیل فنی و این جور چیزها استفاده کنید خوب است فقط باید مطمئن شوید منبع قیمتهای ورودی در آن مطمئن باشد که به دلیل عدم شفافیت خود علامت سئوال بزرگی است.


خلاصه کلام اینکه در سیستمی که طرف مقابل همه تریدرها است و سودش بطور کلی در ضررهمه است اگر هم کسی سود کند موقتی و موردی است و تنها راه سود مداوم آنست که برای فارکس متاتریدری بیشتر از سودی که خود می برید با ضرر زدن به دیگران درآمد ایجاد کنید. این بحث را در اینجا با آخرین کلام که همان اولین کلاممان بود ختم می کنیم:

این فارکس نیست!

 

نویسنده : دریس زاده

منبع : pcmbrokers.org/


:: موضوعات مرتبط: نکات , ,